Martijn Hooftman

null

Martijn Hooftman

Content Manager

Welkom op de pagina van mijn individuele opdracht. Mijn naam is Martijn Hooftman, 22 jaar en ik woon in Boskoop. Zoals op de algemene pagina van de groepsopdracht is te zien ben ik de content manager van de groep. Deze rol past goed bij mij omdat ik eigenlijk al van kinds af aan bezig ben geweest met content, zonder dat ik dat zelf eigenlijk door had. Hieronder zal ik aantonen wat mijn aandeel is binnen deze online marketing groep.

Rolverduidelijking

Uit de vragenlijst bij de introductie les kwam bij mij al snel content manager naar voren als meest geschikte rol. Dat was voor mij ook geen verassing, aangezien ik al twee stages heb gehad die allebei raakvlakken hadden met de rol van content manager, de een wat meer dan de ander. Bij mijn eerste stage begon ik als sales stagiair in de koude acquisitie, maar ik kwam er al snel achter dat dat niets voor mij is. Toen ze dat na een week of twee bij mijn stagebedrijf ook wel door kregen, hebben we in overleg besloten dat ik de marketing kant van het bedrijf ging doen. Toen ben ik daar de social media gaan beheren, contact gaan onderhouden met klanten en gewerkt aan website optimalisatie. Hier kwam ik er, mede dankzij mijn stagebegeleider, achter dat ik best wel sterk was met teksten. Dit was iets wat ik misschien altijd ergens wel wist, maar me nog niet echt besefte.
Bij mijn tweede stage deed ik iets heel anders dan zomaar de marketing van een bedrijf. Hier kreeg ik als het ware mijn eigen projectje, namelijk het verkopen van kerstproducten via Bol.com. Hoewel het bij deze stage ook ging om zaken als distributie, was ik ook verantwoordelijk voor de productplaatsing op Bol.com en de productbeschrijvingen, titels, etc. die cruciaal zijn om gevonden te kunnen worden in Bol.com. Ook tijdens deze stage kreeg ik wederom de bevestiging van mijn stagebegeleider dat alles tekstueel in orde was.

Binnen het huidige project focus ik mij als content manager voornamelijk op de teksten van de website. Omdat wij voor Dealmasters een volledig nieuwe website hebben gemaakt, betekent dit dat ik de vrijheid had om alle teksten zelf te schrijven. Hier zat (en zit nog steeds) heel veel werk in, maar ik vond en vind het wel heel leuk om te doen. De website is nu live, dat houdt in dat de teksten op dit moment redelijk vorm hebben gekregen. Nu zitten we wat dat betreft in de optimalisatie fase: het vragen om feedback van mensen met een frisse blik op de website en hun feedback verwerken in de website. Daarnaast krijg ik nu de social media erbij als taak. Omdat Dealmasters op social media nauwelijks tot niet actief was, krijg ik ook hier weer alle vrijheid om te testen en uit te proberen wat wel en niet gaat werken.

Ik ervaar de rol van content manager als prettig en leerzaam en ik vind het ook nog eens leuk om te doen en me op dit gebied verder te ontwikkelen. Ik vind het leuk om met de mensen van Dealmasters te sparren over hoe een pagina eruit moet zien en hoe hij er juist niet uit moet zien, en leer hier ook veel van. Met name van de feedback leer ik veel, ik weet van mezelf ook wel dat mijn teksten bij lange na niet perfect zijn.

Huidige situatie

Zoals eerder al beschreven ben ik er gaandeweg mijn hogeschool carrière achter gekomen dat de rol van content manager het beste bij mij past. Tijdens deze minor ben ik steeds meer gaan inzien hoe deze rol er concreet uit ziet en in het geval van deze groep is dat vooral tekstueel de website verzorgen. Daar komt nu in december dus het invullen van de social media bij, hier hebben we onze handen tot december volledig van afgehouden en kan ik dus nog weinig over melden.

Wat ik heb geleerd is hoe ik mijn creativiteit kwijt kan in een website die van scratch wordt opgebouwd. Ik had al wel een klein beetje ervaring met website optimalisatie maar had nog nooit een kale website ingevuld met tekst. Dit vond ik erg leerzaam om te doen en met name de feedback rondes met Dealmasters vond ik erg leerzaam, op die manier kreeg ik nieuwe inzichten in het verbeteren van de kwaliteit van de teksten.

Ook ben ik mij gaan verdiepen in de website op zich, los van de teksten. Ik heb mij niet zozeer beziggehouden met de vormgeving van de website, mede omdat Jan en Bram hier al erg goed in waren, maar ik heb wel leerzaam met ze mee gekeken hoe zij dat deden en heb hier veel van opgestoken. Op een gegeven moment ben ik wel zelf de teksten gaan verwerken in de website en heb ik ervoor gezorgd dat het er goed uit kwam te zien in de website op zowel pc, mobiel als tablet. Dit vond ik erg leerzaam om te doen en ik had hier nog nauwelijks ervaring mee, en zeker niet in WordPress.

Ook heb ik veel kunnen opsteken van het ‘Handboek Online Marketing’. Dit boek heb ik ooit nodig gehad voor een vak op school, vandaar dat ik het nog had liggen. Het boek heeft mij veel bijgebracht over de werking van social media, maar ook over hoe je teksten geschikt schrijft met SEO in je achterhoofd. Het valt nog te bezien of dit zijn vruchten heeft afgeworpen, aangezien de website pas net live is, maar het zal zeker niet hebben tegengewerkt!

Wat ik verder nog zou willen leren tijdens de minor Online Marketing is mezelf verder verdiepen in SEO en hoe ik mijn teksten daar nog beter op kan aansluiten. Daarbij heb ik het geluk dat ik Bram in mijn groep heb, die hier al heel veel van af weet. Zo zijn we hier al mee bezig door middel van het schrijven van landingspagina’s voor de website van Dealmasters.

Resources

Om mijn kennis tijdens de minor te ontwikkelen heb ik de volgende bronnen gebruikt:

Ontwikkeling op het gebied van WordPress
Om mezelf te verbeteren op het gebied van WordPress heb ik er vooral voor gekozen om YouTube filmpjes te kijken van ‘’Wordpress experts’’ die voordoen hoe je iets moet doen. Zo heb ik bijvoorbeeld een handig filmpje gevonden wat mij heel erg geholpen heeft in het optimaliseren van de tekstvisualisatie in de website.
Bron: http://youtube.com

Ontwikkeling op het gebied van Photoshop
Om mezelf te verbeteren in Photoshop ben ik het keuzevak Photoshop op de Hogeschool gaan volgen. Hier zit ik op dit moment nog middenin dus ik ben nog bezig met de basis van Photoshop, maar ik merk wel dat ik er steeds beter in wordt. Voor het begin van de minor had ik eigenlijk nog nooit in Photoshop hoeven werken, maar besefte ik mij wel dat dit een handige tool kan zijn en ook zeker een handige skill voor op je cv.
Bron: Keuzevak op de Hogeschool

De basisprincipes van online marketing
Net als de rest die de minor Online Marketing volgt heb ook ik de digitale werkplaats van Google moeten volgen. Gelukkig wist ik het meeste al maar het was toch fijn om de nodige kennis weer even op te frissen voordat we aan de minor begonnen.
Bron: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats

Handboek Online Marketing
Om mezelf te verbeteren in het onderhouden van Social Media en het SEO schrijven van teksten heb ik het Handboek Online Marketing gebruikt. Zoals eerder beschreven had ik dit boek al eens aangeschaft voor een vak tijdens mijn opleiding, en het heeft me zeker geholpen.
Bron: ‘Handboek Online Marketing’ van Patrick Petersen

Ondersteunend materiaal vanuit Natschool
Via Natschool in de cursus van Online Marketing staan allerlei handige bronnen om jezelf te ontwikkelen, zowel binnen je rol als in het algemeen. Zo heb ik binnen mijn rol bijvoorbeeld veel gehad aan de bron ‘Copyblogger Business Case For Agile Content Marketing’. Hierin staat effectief beschreven hoe Google naar jouw teksten kijkt en dat vond ik ontzettend interessant om te lezen.
Bron: Copyblogger-Business-Case-for-Agile-Content-Marketing-2.pdf

Most valuable

Het meest leerzame moment voor mij was eigenlijk het ‘ongoing proces’ van het opbouwen van de website van Dealmasters. Het was voor mij ontzettend leerzaam om te zien hoe zoiets in zijn werk gaat, ik had nog nooit iets dergelijks meegemaakt en zeker niet met een professionele website. We hebben aan het begin van de minor een template gekocht in WordPress en van daaruit zijn we de website zo gaan inrichten zoals Dealmasters het wilde. Ik ben erachter gekomen dat ik het best leuk vind om uit te vogelen hoe je een website bouwt in WordPress en ook vond ik het ontzettend leerzaam om mee te kijken hoe Bram en Jan dit deden. Zij hadden er al de nodige ervaring mee en dat heeft ons als groep ook zeker geholpen.

Ook vond ik het leerzaam om mijn teksten in de praktijk toe te passen in deze website en dan vooral de constante aanpassingen die er plaats vonden. Zo kwam ik er ook achter dat mijn teksten zeker niet perfect zijn, maar hier heb ik wel heel veel van geleerd. Zelf haal je niet zo snel de fouten uit je eigen teksten, maar wanneer er 7 frisse blikken worden geworpen op je teksten dan kun je de nodige feedback verwachten. Dit heeft mij zeker geholpen in het optimaliseren van de teksten en dit is nog steeds gaande. Binnenkort zijn we ook van plan om op de Kralingse Zoom een aantal studenten naar de website te laten kijken, omdat de doelgroep van Dealmasters praktisch gezien op deze locatie studeert. Ik ben heel benieuwd wat voor feedback daaruit zal komen.

Ook heb ik best veel geleerd van LinkedIn tijdens de minor. Ik vond zelf LinkedIn nooit zo heel interessant om bij te houden omdat ik niet zozeer op zoek was naar een nieuwe baan en ik vind de content op LinkedIn vaak iets te formeel voor mijn smaak. Maar ik ben erachter gekomen dat achter LinkedIn nog een heel bedrijf schuilgaat wat met name voor recruiters ontzettend interessant is. Zo kun je tegen (flinke) betaling heel makkelijk filteren op je doelgroep binnen LinkedIn en zo kun je je doelgroep heel makkelijk bereiken. Ik vond het best interessant om meer te weten te komen van LinkedIn, wat toch een onmisbaar medium is geworden binnen de zakelijke wereld.

Ook heb ik, wat minder online marketing gerelateerd, beter leren werken met structuur en deadlines tijdens deze minor. Hier was Vincent heel belangrijk in als strateeg van de groep. Hij stelde heel duidelijk deadlines en prioriteiten voor de groep. Persoonlijk hield ik nooit zo van deze manier van werken, ik werk het beste wanneer ik zelf concentratie heb en dit kan ik niet forceren op een donderdagavond voor een deadline. Ik wist altijd wel dat dit een slechte eigenschap was maar ik heb mezelf beter ontwikkelt op dit gebied, mede ook omdat je als persoon de groep niet wil teleurstellen. De rest werkte ook goed volgens de deadlines en op die manier werd ik min of meer gedwongen dit ook te doen en dat is goed geweest voor mijn ontwikkeling op dit vlak.

Bewijststuk

Om een zelfreflectie uit te voeren heb ik ervoor gekozen om gebruik te maken van het STARRT-model. Op deze manier beschrijf ik een situatie met taak, actie, resultaat en reflectie om inzicht te krijgen in hoe ik mij heb opgesteld tijdens de minor.

Situatie:
Midden in het proces van het bouwen van de website was ik druk bezig met het inrichten van de vacature pagina. Op een gegeven moment was deze af en ging ik door met de volgende pagina. Vervolgens was Arjaen niet helemaal tevreden met de pagina en heeft hij hem aangepast zoals hij hem wilde. Dat was prima, alleen was de tekst bovenaan niet goed. Deze begon namelijk met ‘’Sorry, hier staan geen vacatures’’ wat mijns inziens lijkt op een foutmelding of dat er momenteel geen vacatures zijn. Dit was echter niet het geval, Dealmasters geeft gewoon geen vacatures weer op haar website, maar ik was bang dat mensen af zouden haken bij het zien van die titel.

Taak:
Mijn taak was uiteraard om ervoor te zorgen dat de teksten van de website zo goed mogelijk stonden en dat het bouncepercentage zo laag mogelijk zou zijn.

Actie:
Vervolgens heb ik ervoorgekozen om de tekst wederom aan te passen, zodat er geen ‘’foutmelding verwarring’’ meer zou kunnen ontstaan. Hierin heb ik geprobeerd de boodschap die Arjaen wilde over brengen zoveel mogelijk te behouden, maar wel in de strekking dat er geen verwarring meer kon ontstaan.

Resultaat:
Het resultaat is dat nu uiteindelijk er geen verwarring meer kan ontstaan wat betreft de vacature pagina, en inmiddels gaat hij zelfs weer helemaal aangepast worden, omdat Dealmasters hem vanuit een ander perspectief wil.

Reflectie:
Het resultaat is uiteindelijk zeker wat ik met mijn actie wilde bereiken. Wel had ik achteraf gezien beter contact kunnen opnemen met Arjaen voordat ik zijn teksten weer verder aan zou passen. Op die manier had hij zelf ook in kunnen zien hoe dit verbetert moest worden.

Transfer:
De situatie zou zich zeker nogmaals voor kunnen doen, alleen zou ik in het vervolg wél contact opnemen met Arjaen. Ik sta nog steeds achter mijn keuze om de tekst weer aan te passen, alleen had ik het wel moeten overleggen. Al met al is het gewenste resultaat bereikt, maar had het sneller gekund.

Portfolio deel 2

Ik zou het tweede deel van mijn persoonlijk portfolio graag willen beginnen door te zeggen dat ik erg trots en tevreden ben met wat we als team hebben neergezet voor Dealmasters. Van tevoren had ik niet gedacht dat we in korte tijd zo’n serieuze impact zouden hebben op een professionele organisatie als Dealmasters, en dat we vanuit het niets een nieuwe website zouden lanceren. Verder zal ik in het tweede deel van mijn portfolio toelichten wat ik verder heb gedaan en geleerd tijdens de minor, en laat ik mijn sollicitatievideo zien!

In de realizing fase heb ik mij voornamelijk beziggehouden met twee aspecten van de online marketing van Dealmasters: de website teksten en de social media (groei). Hoe dit proces er precies uit heeft gezien zal ik hieronder nader toe lichten.

Laat ik beginnen bij de websiteteksten. Inmiddels zal denk ik wel bekend zijn dat we een hele nieuwe website hebben gebouwd voor Dealmasters, maar zij hadden natuurlijk voorheen al wel een eigen website. We hebben er echter bewust voor gekozen om alle teksten voor de nieuwe website opnieuw te schrijven, ook omdat de oude website niet zo heel veel tekst bevatte. Hier lag dus een flinke uitdaging voor mij, aangezien ik (met behulp van de mensen van Dealmasters) vanuit het niets de websiteteksten mocht gaan schrijven.

Ik heb om de tafel gezeten met de medewerkers van Dealmasters en tijdens dit overleg hebben we besproken wat er allemaal op de website moet komen. Dit hebben we vervolgens op papier gezet en zo hadden we voorzichtig een eerste opzet van de pagina’s die op de website zouden komen. Het is grappig om te zien dat de meeste van deze pagina’s op dit moment ook daadwerkelijk op de website staan. Vervolgens ben ik begonnen met teksten schrijven en deze zijn zo heen en weer gegaan naar Dealmasters, die vervolgens controleerde wat er goed was en wat ze zouden aanpassen. Op deze manier zijn sommige websiteteksten misschien wel tien keer heen en weer gegaan, wat best veel tijd kostte maar uiteraard wel ontzettend leerzaam is geweest.

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat van de websiteteksten zoals deze nu op de website staan.

Naast de websiteteksten heb ik me ook veelvuldig bezig gehouden met de social media, voornamelijk samen met Etino en een beetje met Jan. Etino heeft een heel onderzoek gewijd aan de social media en hoe Dealmasters deze op een effectieve manier in kon zetten. Vervolgens hebben ik en Jan Etino’s bevindingen in de praktijk proberen te brengen, en met succes! De LinkedIn bedrijfspagina van Dealmasters is gegroeid en is weer helemaal up-to-date, en hetzelfde geldt voor de Facebook-pagina. Ook zijn we voorzichtig begonnen met het inzetten van Instagram, alleen zijn we er wel al achter gekomen dat dit een proces van de lange adem zal worden en je geduld zult moeten hebben om iets te kunnen bereiken met Instagram.

De groei van de Dealmasters Facebook-pagina over de maand januari.

Al met al vond ik het erg leuk en leerzaam om mij in de rol van content manager in te zetten voor Dealmasters, en ik denk dat dat voor de hele groep en het bedrijf zelf geldt. Vanuit Dealmasters hebben wij dan ook alleen maar positieve reacties gehad over het resultaat dat we geboekt hebben!

 

Sollicitatievideo: