Jan Batenburg

null

Jan Batenburg

Channel Manager
Welkom op mijn individuele inleveropdracht pagina. Mijn naam is Jan Batenburg, 23 jaar oud en wonend in Oud-Beijerland. Zoals je waarschijnlijk al eerder hebt gezien ben ik één van de channel managers van de groep. Deze rol past erg goed bij mij omdat ik naast deze opdracht nog 2 webshops en een online marketing bedrijf heb. Hierdoor heb ik al veel kennis opgedaan en ben ik dus de "ondernemer" van de groep. Op deze pagina ga ik aantonen wat ik precies heb gedaan om bij te dragen aan het team.

Rolverduidelijking

bij dit onderdeel ga ik mijn rol binnen de groep verder toelichten.

Bij de eerste les van de minor online marketing heb ik een test gemaakt waar mijn rol uit kwam. De uitkomsten waren de volgende rollen; Channel Manager en Strateeg. Ik vond al direct dat de Channel Manager het beste bij mij zou passen. Binnen de groep waren er 2 channel managers, 1 content manager en 1 data analist. Vincent en ik waren de channel managers, Martijn de content manager en Bram de data analist. Doordat we met 2 Channel managers waren hebben Vincent en ik overlegd wie de strateeg zou worden. Vincent heeft deze rol op zich genomen omdat hij de denker is en naar de lange termijn oplossing zoekt. Ik paste meer bij de Channel Manager omdat ik de ondernemer ben, ik graag “gas” geef en erg gedreven ben om naar het eindresultaat te werken. Ik ben ook juist degene die de rest gemotiveerd houd om het beste er uit te halen. Daarnaast ben ik erg flexibel en kom ik met creatieve en waardevolle ideeën om het bedrijf, in dit geval Dealmasters, daadwerkelijk verder te helpen.

 

Vincent en ik zijn een mooie combinatie omdat ik juist degene ben die gelijk grote stappen wil zetten en hij degene is die mij tegenhoud om goed over de stappen na te denken. Daarnaast vullen bram en ik elkaar ook erg goed aan, dit omdat ik al ervaring had met het bouwen van de website. Deze heb ik grotendeels ontwikkeld en Bram heeft zich voornamelijk gefocust op de vindbaarheid op Google. Hierdoor kregen we direct een duidelijke rolverdeling. Mijn samenwerking met Martijn loopt ook erg soepel, doordat hij de content manager is hebben wij ook nauw contact over de indeling van de website en de content keuze. Doordat ik al enige ervaring had kon ik goed met hem sparren over de juiste benadering richting de doelgroep. Met Etino heb ik voornamelijk contact over de social media. Etino heeft hier een onderzoek naar uitgevoerd wat uiteindelijk weer samenhangt met de website.

 

Ik ervaar de rol van Channel Manager als erg prettig. Ik vind het fijn om de ondernemer te zijn binnen de groep. Dit omdat ik juist degene ben die altijd grote stappen wil maken richting het einddoel en halverwege het proces ga bijspijkeren. Dit zorgt ervoor dat er snelheid in het project zit en er dus sneller daadwerkelijk getest kan worden. Dit was ook nodig omdat de oude website niet interactief was en dus niet uitnodigend om een afsprak te maken.

Huidige situatie

In dit onderdeel zal ik de start situatie beschrijven en alle onderdelen welke ik heb toegepast om tot de situatie te komen waar wij momenteel in zitten.

 

Aan het begin van de minor kregen wij, als team, de opdracht om een opdrachtgever te vinden waar wij een leuke online marketing opdracht voor konden uitvoeren. Allereerst was ik bezig met het zoeken van leuke bedrijven waar we meer konden doen dan alleen de social media. Toen Robert naar ons toe kwam met het voorstel om de opdracht voor Dealmasters te doen waren we direct enthousiast. Er is was veel te doen en we konden daadwerkelijk een verschil maken. Op de foto welke rechts wordt weergegeven is te zien hoe de website er uit zag. Zoals je nu waarschijnlijk zelf ook denkt, dit ziet er niet bepaald uitnodigend uit. Deze gedachte hadden wij, als team, eigenlijk direct. We wisten wat er moest gebeuren, de website moet opnieuw gebouwd worden en dan kunnen we pas gaan testen.

Toen dit duidelijk was nam ik het voortouw omdat ik al redelijk wat ervaring heb met het opstarten van een webshop. In het geval van Dealmasters moest het een informatieve website worden waardoor er een afspraak gemaakt zou worden. Dit is uit de gesprekken gekomen welke wij met het bedrijf hebben gevoerd. Allereerst ben ik gaan zoeken naar het juiste template voor de nieuwe website. Dit heb ik op Themeforest.net gedaan. Ik heb op deze website gezocht op recruitment. Hier kwamen veel verschillende soorten templates uit. Na een aantal templates te hebben bekeken kwam ik bij het template genaamd; Agencies. Hier kon ik een preview van bekijken en het zag er erg strak uit. Na dit te hebben overlegd met het team van Dealmasters hebben we besloten om dit template aan te schaffen.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Toen we het template hadden gekocht ben ik begonnen met de installatie. Dit was nieuw voor mij omdat ik dit voorheen heb laten doen door een bedrijf. Ik dacht eigenlijk dat dit zo was gebeurd maar dit was niet het geval. Dit omdat de oude website online moest blijven terwijl wij de nieuwe gingen ontwikkelen. Ik heb dit eerst zelf geprobeerd maar kwam er al snel achter dat het niet ging lukken. Ik heb uiteindelijk yourhosting gebeld en gevraagd of ze mij verder konden helpen. Uiteindelijk bleek dat ik er bijna was maar dat ik ergens een verkeerde code had ingevoerd om de installatie van WordPress op het nieuwe domein te plaatsen. Uiteindelijk was de installatie gelukt en had ik weer iets nieuws geleerd.

 

Na de installatie ben ik begonnen met het installeren van het Template, na de installatie bleek dat alleen de basis er stond en dus niet het uitgewerkte template. Ik heb de ontwikkelaar van het template gemaild en gevraagd of hij/zij de voorbeeld versie zou kunnen installeren zodat we daar vandaan de website konden bouwen. Dit was binnen een dag geregeld dus toen konden we echt van start.

 

Ik ben allereerst begonnen de standaard informatie zoals het logo en de menu balk aan de bovenkant van de website. Daarna ben ik verder gegaan met de indeling van de website en stelde mezelf de volgende vragen;

  • Welke pagina’s zijn nodig om er voor te zorgen dat er vloeiende klantreis is?
  • Welke onderdelen mogen niet ontbreken op de website waardoor deze betrouwbaar overkomt?
  • Wat zijn de wensen van Dealmasters en hoe ga ik er voor zorgen dat ik hier aan voldoe
  • Welke plug-ins gaan ervoor zorgen dat er een valide onderzoek gedaan kan worden?

Na het beantwoorden van deze vragen kreeg ik een duidelijk beeld bij de indeling en vormgeving van de website. Ik heb me tot op heden voornamelijk bezig gehouden met het instellen en het vullen van de website. Ik heb hiervoor ook overlegd met het team van Dealmasters wat er op de site moet komen en dit uiteindelijk weer door gespeeld naar het team.

Momenteel houd ik me nog steeds bezig met het optimaliseren van de website en waar nodig nieuwe onderdelen implementeren of juist de huidige onderdelen optimaliseren.

Wanneer er nu naar de website gekeken wordt staat er een duidelijke website waar de klant veel informatie tot zich kan krijgen. Alle pagina’s, buttons en indelingen van de website heb ik toegevoegd aan de website. Dit kan vanaf deze website bekeken worden. Daarnaast ben ik ook bezig geweest met de content welke op de site staat. Alle afbeeldingen zijn van Pexels.com, deze afbeeldingen zijn rechten vrij en dus te gebruiken op de website.

Naast bovenstaande onderdelen heb ik ook de privacy policy en de contact pagina naar wens van het bedrijf ingedeeld. De contact pagina is de pagina waar alles om draait, daarom staat de “maak een afspraak” button in het oranje zodat de aandacht daar naartoe wordt getrokken.

Resources

In dit onderdeel zal ik toelichten welke bronnen, bedrijven, websites en tools ik heb gebruikt om tot het punt te komen waar ik nu sta.

  • Yourhosting

Via Yourhosting wilde ik leren hoe ik een website vanaf niks op kon bouwen. Ik heb via dit platform de handleiding volledig gelezen en doorlopen om te leren hoe de installatie werkt. Daarnaast heb ik ook telefonisch contact gehad over het toevoegen van een subdomein.

Bron: https://www.yourhosting.nl/support/handleidingen/wordpress-installeren-op-je-domeinnaam/

  • Website ontwikkelaar

Via mijn huidige website ontwikkelaar heb ik contact gehad over het installeren van het template en het toevoegen van gecodeerde onderdelen.

Bron: Website ontwikkelaar (https://www.vycom.nl)

  • Hotjar

Via deze website kan de bezoekers gevolgd worden tijdens hun sessie op een bepaalde website. Ik heb een specifieke code van Hotjar gekregen welke in de CSS van de website geplaatst moest worden. Ik heb hier onderstaande bron voor gebruikt.

Bron: https://lamper-design.nl/pas-zelf-je-wordpress-website-aan-met-css/

  • Pexels.com

Via deze website heb ik veel gratis content weten te realiseren.

Bron: https://www.pexels.com

  • Gastcolleges

Via de gastcolleges ben ik meer te weten gekomen over bijvoorbeeld Omnichannel technieken en Remarketing. Vooral het laatste vond ik erg interessant om toe te passen op Dealmasters.

  • Webinar

Ik heb een Facebook marketing webinar gevolgd van Mark Bongers.

Bewijsstukken

Most valuable

Mijn meest waardevolle learning is het bouwen van de website. Ik heb dit in het verleden nog nooit gedaan en het was best een uitdaging voor mij om dit te doen. Ik heb tijdens het bouwen van de website veel bedrijven benaderd en online informatie verzameld om de website op een domein te krijgen. Het meest waardevolle hieraan is dat ik voortaan zelf mijn website kan ontwikkelen en dit dus niet meer uit hoef te besteden aan een duur ontwikkelingsbureau.

Daarnaast vind ik het ook leuk om meer over de recruitment geleerd te hebben. Deze branche trekt in deze tijd van het jaar toch heel erg aan. Daarom vind ik het leuk om hier meer over geleerd te hebben (en ik leer nog steeds).

Naast bovenstaande leerpunten heb ik ook veel geleerd door het samenwerken met het team. Ik heb ook geleerd dat iedereen zijn kwaliteiten heeft en dat je altijd van kan leren van iemand. Ik heb via het team ook beter leren werken met doelstellingen. Dit deed ik voorheen eigenlijk nooit maar het is toch best nuttig om dit toe te passen. Op deze manier kan je jezelf een deadline geven waar je aan moet voldoen.

Realizing concept

Sollicitatie opdracht

Website optimalisatie

Allereerst wil ik het tweede deel van het portfolio beginnen met het feit dat ik een hele leuke ervaring met het team heb gehad. Het eindresultaat is naar mening erg goed waar iedereen op zijn manier goed aan heeft bijgedragen.

Bij het laatste gedeelte van de minor ben ik voornamelijk bezig geweest met het optimaliseren van de website. Dit heb ik gedaan door via Hotjar te meten wat de klantreis is. Door het monitoren van de bezoeker heb ik een route uit weten te stippelen welke uiteindelijk weer is besproken met Dealmasters. De gegevens welke uit deze informatie zijn gekomen zijn hieronder terug te vinden.

In bovenstaand bewijsstuk is te zien dat de klant op veel verschillende plekken van de homepage zich begeeft. Uit deze informatie kan geconcludeerd worden dat de bezoeker veel in de menubalk klikt. Dit is een goed teken omdat de bezoeker hierdoor verder wordt genavigeerd door de website.

In bovenstaand bewijsstuk is het aantal sessies te zien welke Hotjar heeft geconstateerd. Van deze 265 opnames hebben ik er zo’n 50 bekeken. Hierdoor heb ik een bijzonder goed beeld weten te creeren welke uiteindelijk weer toegepast kon worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de button: “maak een afspraak” door deze oranje te maken werd deze meer gebruikt.

Naast het monitoren van de bezoeker en de uitkomsten daarvan heb ik mezelf ook bezig gehouden met een aantal KPI’s welke wij van te voren hadden gesteld. Via deze KPI’s kon er een duidelijk beeld worden gecreëerd of ons plan daadwerkelijk zou werken. Onderstaande gegevens zijn de uitkomsten van deze KPI’s. Naar mijn mening is dit een zeer positieve stijging t.o.v. de startfase.
– Een stijging van 300% in het aantal unieke bezoekers van 125 naar 360 per maand.
– Een stijging van 300% in het aantal bezoeksessies van 175 naar 525 per maand.
– Een stijging van 332% in de gemiddelde sessieduur van 1 minuut 16 naar 4 minuut 13.
– Een daling in het bouncepercentage van 57% naar 36%.

Social media

Naast de website heb ik mezelf ook bezig gehouden met de social media pagina’s. Doordat ik naast het bouwen van de website ook meer te weten wilde komen over dit onderdeel leek het mij erg interessant. Ik heb mijn kennis m.b.t. social media vergroot door online informatie te vergaren. Daarnaast heb ik een webinar gevolgd over het maken van een goede social media post. Degene die de webinar gaf heeft mij duidelijk gemaakt dat de post per kanaal goed afgestemd moest worden.

Een aantal leuke leerpunten uit bovenstaande informatie was het volgende;

  • Houd je gegevens goed bij om er achter te komen op welke tijd je het beste kan posten.
  • Zorg voor onderscheidende en inhoudelijke content.
  • Maak altijd gebruik van een CTA (Call To Action).
  • Gebruik een thema voor je posts zodat degene die je volgt je herkent.
  • Maak bij Instagram gebruik van hashtags
  • Geef ook eens een kijkje achter de schermen

Een aantal posts welke ik heb gemaakt zijn hieronder te zien waarbij ik bovenstaande informatie op heb toegepast.

Samenvatting

Als afsluiting zal ik de minor nog kort samenvatten om hierbij voornamelijk mijn leerpunten en ervaringen uit te lichten. Ik heb deze minor als erg leuk en leerzaam ervaren. Doordat de begeleiding vanuit school soepel en meedenkend was kon ik, met de groep, leuke stappen maken i.s.m. Dealmasters. Via Dealmasters ben ik meer te weten gekomen over de recruitment branche.

Tijdens de opdracht ben ik ook meer te weten gekomen over het opstarten van een website in een andere branche als E-commerce. Ik had al kennis over het onderhouden van een website maar ik weet nu ook hoe de website opgestart kan worden. Dit was één van het meeste leerzame momenten uit de minor. Daarnaast vond ik het ook erg leuk om mee te denken met het bedrijf over de strategische stappen die zij kunnen maken via social media.

Als afsluiter wil ik de begeleiding van de minor bedanken voor de vrijheid die ik heb gekregen tijdens de minor om mijzelf ook nog op mijn eigen webshops te laten focussen. Daarnaast wil ik het team waarmee ik heb samengewerkt ook bedanken voor de bijzonder fijne samenwerking en als afsluiter natuurlijk Dealmasters waarbij wij een hele leuke opdracht hebben mogen uitvoeren.

Klik door naar de volgende kandidaat

null

Martijn Hooftman

Content Manager
null

Bram Heij

Data Analist
null

Etino Osemwengie

Channel Manager