Bram Heij

null

Bram Heij

Data Analist
Welkom op mijn individuele inleveropdracht pagina. Mijn naam is Bram Heij, 23 jaar oud en wonend in Reeuwijk. Zoals je waarschijnlijk al eerder hebt gezien ben ik de data analist van de groep. Deze rol past erg goed bij mij omdat ik tijdens mijn stage in veel bezig ben geweest met Search Engine Optimalisation. Hierdoor heb ik al veel kennis opgedaan en ben ik dus gericht op wat de cijfers mij vertellen, en hoe we kunnen zorgen dat de resultaten van morgen beter zijn dan die van vandaag. Op deze pagina ga ik aantonen wat ik precies heb gedaan om bij te dragen aan het team.

Mijn rol binnen de projectgroep Dealmasters is de rol van data analist. Deze rol houdt in dat ik mij bezig hou met het verzamelen van data voor het onderzoek wat wij aan het doen zijn. Daarnaast leg ik de data naast elkaar en probeer aan de hand daarvan een conclusie te trekken. Zo hou ik elke week de resultaten van de website bij, hoeveel bezoekers er zijn geweest, waarop dealmasters.nl gevonden wordt en op welke pagina de pagina’s van dealmasters te vinden zijn.

Ik werk veel samen met Jan (Channel Manager) voor de website, wij zorgen er namelijk samen voor dat de site er netjes bij staat, dat er geen fouten meer in zitten, en dat we slimme oplossingen verzinnen voor de Search Engine Optimalisation. Verder houden we samen de plugins in de gaten om te kijken of ze goed gekoppeld zijn en blijven.

Daarnaast werk ik met Martijn ( Content Manager) om te zorgen dat alle teksten van de website goed in elkaar zitten. En daarnaast zo geschreven zijn dat ze volledig geoptimaliseerd zijn voor de site, zodat de crawler begrijpt dat de pagina’s gaan over vacatures in de sales.

Vincent is onze strateeg. Hij houdt de doelen goed in de gaten en stuurt bij waar nodig. Hij stuurt aan waar er verbeterd moet worden en welke doelen we moeten bereiken binnen bepaalde tijd. Ik heb met hem veel contact over de data die we halen uit de site om zo te zorgen dat we aan het eind van de minor alle doelen gehaald hebben.

Etino is channel manager, hij richt zich vooral op de social media kanalen. Met hem ga ik de metingen doen van alle post die we plaatsen, hoeveel respons we hieruit krijgen en wat de aanmeldingen zijn via deze kanalen.

Huidige situatie

De startsituatie was als volgt: Na de startdag van het project werd onze groep gelinkt aan Dealmasters. Een recruitment bureau in Utrecht waar ze op zoek waren naar mensen die de online marketing op wilden pakken. Toen we gingen kijken op de website werd al snel duidelijk aan ons waarom er meer gedaan moest worden aan de online marketing. Dealmasters website (www.test.dealmasters.nl) was gemaakt, maar voldeed allang niet meer aan de verwachtingen die een bezoeker van een webstie op dit moment heeft. Er waren pagina’s die wel bestonden maar waar hier kon niet op worden geklikt, verder was de informatie die op de webstie te lezen was niet uitnodigend genoeg. Doordat Dealmasters gebruik maken van hun Linked In om met mensen in contact te komen, en daarna doorsturen naar de website moest er ook wel een goede website komen staan waar mensen op getriggerd worden om een afspraak in te plannen.

Taak:  Mijn taak bij het vernieuwen van de website was om te zorgen dat we de juiste pagina’s hadden met een goede en logische linkstructuur.  Verder het optimaliseren van de website door middel van Search Engine Optimalisation.

Actie:  Hiervoor heb ik een excel bestand gemaakt met alle koppen en de juiste titel, metadescription en title tag. Door het optimaliseren van deze zaken zorgen we ervoor dat als iemand op google naar Dealmasters zoekt ze een juiste beschrijving krijgen van de pagina die ze gaan bezoeken, in plaats van dat Google een bepaalde zin van de pagina in de metadescription plaasts. Verder is het belangrijk om in de teskt van de pagina een aantal keer het (exacte) keyword te gebruiken om zo aan Google te tonen dat deze pagina interessant is voor mensen die informtatie zoeken over Sales vacatures. Zo is er ook door mij een zoekwoorden onderzoek gedaan naar welke woorden het beste geschikt zijn voor Dealmasters.  (https://docs.google.com/spreadsheets/d/13OulJdn9D81bBVGhYJ_KgTf-bPxwl1qLLju-3M-QfUk/edit#gid=604081074)

Resultaat: Het resultaat is dat er vanaf 1 december een website staat waar hard aan gewerkt is door ons. Hier kunnen we nu door middel van verschillende pluggins zoals Hotjar gaan kijken waar mensen afhaken. Zo zorgen we ervoor dat de site nog verder geoptimaliseerd wordt voor haar bezoekers zodat er meer mensen een afspraak maken met Dealmasters.

Reflectie: Wat ik van het proces van het ontwikkelen van de website vond is dat we als team er keihard tegenaan zijn gegaan om de webstite al zo vroeg live te hebben. Daarnaast is er goed overleg geweest met de verschillende personen van Dealmasters over hun wensen van de site en hoe wij bepaalde zaken zagen. Zo hebben we ervoor gezorgd dat zij blij zijn met de site, en wij als studenten kunnen aantonen dat deze ook SEO geoptimaliseerd wordt.

Transfer: Ik heb deze periode veel geleerd over het werken met een wordpress site, iets wat ik tijdens mijn stage al wel heb gedaan, maar waar ik nu echt de diepte in mocht. Dit vond ik heel erg interessant en leuk om te doen. Door te doen blijf ik leren, iets wat ik meeneem straks naar mijn afstudeer opdracht. Daarnaast is het in mijn ontwikkeling om meer te leren over het optimalseren van websites iets wat heel netjes in mijn CV kan worden opgenomen. Zoals het overzetten van een website is iets wat ik nu van dichtbij heb meegemaakt, en waar ik super veel van heb opgestoken.

Rolverduidelijking

Resources

Voor het onderzoek naar social media is gebruik gemaakt van het onderzoek van Newcon naar het gebruik van social media en welke invloed het heeft. https://www.newcom.nl/socialmedia2018?page=socialmedia2018.

Voor het keyword onderzoek heb ik de volgende bron gebruikt: https://neilpatel.com/ubersuggest/ Deze tool is een online keyword die jou naast het zoekwoord wat je intypt nog verschillende andere keywords toont die met het woord in verbinding staan. Zo ontstaat er een goed beeld van alle verschillende keywords en welke er gebruikt kunnen worden op de website van Dealmasters.

Verder is de site gecontroleerd op fouten door middel van een crawler, namelijk Screaming Frog. Een programma ontwikkeld door het gelijknamige bedrijf in Engeland. Deze crawlt door de hele site heen en geeft dan aan welke codes hij allemaal tegenkomt. Hieraan kun je zien of er geen 400 fouten in zitten zoals een niet geautoriseerde pagina (401) of een niet gevonden pagina (code 404). Mochten deze er wel in zitten dan kunnen deze foute pagina’s geredirect (301) worden naar pagina’s waar ze wel heen moesten linken om zo op de website te blijven. https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider

Verder is aan de Analytics van Dealmasters Google Search Console gekoppeld, werd hiervoor niet gebruikt. Op deze manier kunnen we zien hoe vaak de site is getoond, voor welke zoekresultaten Dealmasters.nl ranked en op welke positie zij worden weergegeven. Op deze manier kunnen we goed bijhouden of de verandereningen een positieve invloed hebben op de scores van verschillende pagina’s. Ik kwam hierin ook pagina’s tegen die al geinstaleerd waren op de website maar waar wij als groep niets aan hebben gedaan. Deze ben ik aan het verwijderen zodat Dealmasters.nl hier niet meer op gevonden wordt. https://search.google.com

Om te achterhalen wat de autoriteit van de website is maken we gebruik van Semrush deze tool achterhaalt de autoriteit van de website, maar daarnaast nog vele andere dingen. Zo kunnen we zien welke sites backlinks hebben geplaatst naar de Site van Dealmasters, en of deze wel of niet indexeerbaar zijn voor Google. https://www.semrush.com

Voor het ontwikkelen van een sitemap (een map om de craweler alle pagina’s van de website te laten doorlopen) is gebruik gemaakt van de volgende plug-in: Google XML Sitemap: https://nl.wordpress.org/plugins/google-sitemap-generator/ deze plug-in zorgt ervoor dat je snel en effectief kunt zorgen voor een update hiervan, zodat je niet zelf alle verschillende links in dit bestand hoeft te zetten.

Verder heb ik de technische kennis die ik heb opgedaan binnen mijn stage periode bij digital marketing bureau LEQUAL nog eens erbij gepakt. Hier hadden we een kennissessie met Michael van de site bakker.com. Deze man kon veel vertellen en diep in de stof gaan omdat hij er veel verstand van had. Zo heb ik onder andere ook de SEO tool sistrix erbij gepakt om Dealmasters te vergelijken met concurrenten. https://nl.sistrix.com Hieruit kwam voort dat we nog goed moesten kijken naar de keywords die we gebruiken.

Daarnaast ben ik lid geworden van de groep SEO Benelux, waar verschillende SEO vraagstukken beantwoord worden. Ik volg dit regelmatig en probeer om zaken die ik langs zie komen toe te passen binnen dit project. Zo ben ik ook aan verschillende tools gekomen die ik nog niet eerder kende. Verder probeer ik op deze manier mijn kennis over SEO uit te breiden. (https://www.facebook.com/seobenelux)

Ook heb ik gekeken naar een webinar over Facebook Marketing. Dit om mij meer te verdiepen in hoe bedrijven gebruik kunnen maken van het grootste sociale media platform van de wereld. Hoe je wel moet adverteren op Facebook en wat je vooral niet moet doen. Zo ben ik erachter gekomen dat het adverteren via Facebook simpel en overzichtelijk te regelen is via advertentiebeheer, en dat er veel verschillende opties zijn om mensen te targeten en retargeten. De webinar werd gegeven door Mark Bongers, van de Mark Bongers Academy (https://www.markbongers.nl/) Ook heb ik nu een indicatie van wat het kan opleveren om een campagne te starten op Facebook.

Voor het optimaliseren van de website is er gekeken naar een webinar van Optimizely, namelijk 5 insides for web optimalisation. En op welke manieren niet alleen jij, maar ook klanten van jou kunnen helpen om jouw site te optimaliseren.

De 5 insides bestonden uit de volgende tips:

Kijk actief naar de preformance, gebruik hiervoor session replay, bijvoorbeeld heatmaps of mouse follower hotjar

  • Plaats filters om te begrijpen hoe mensen jouw website gebruiken. En pas de PSRF methode toe:
  • Problem; Wat kunnen je bezoekers niet vinden?
  • Solution; Wat kan ik eraan doen om te zorgen dat ze dit wel vinden?
  • Result; aanpassen en verbeteren
  • Frame; Hoe gaan we deze verbetering meten?

Bereken het aantal potentiele klanten en bereken hoeveel je eraan zou kunnen verdienen.

Conversie verteld niet alles, zorg ervoor dat gebruikers van je website informatie achterlaten voor jou waardoor jij betere feedback krijgt en sneller en eerder kunt handelen.

Er zijn meerdere meningen, dus ook meerdere doelen voor dezelfde pagina. Zorg ervoor dat deze pagina’s regelmatig geupdate worden en sta open voor meningen van gebruikers.

Laat klanten feedback geven over de site, laat ze eventueel mee aan een vergadertafel zitten hoe zij denken over de veranderingen die je wilt doorvoeren.

Most valuable

Het meest waardevolle wat ik tot nu toe heb geleerd is de kennis die ik heb opgedaan bij het marketing bureau ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Ik vind het echt super tof dat we zo met deze site aan de gang mogen gaan en dat we een legacy kunnen achter laten, namelijk hoe zorgen we ervoor dat Dealmasters na onze periode door kan gaan met online marketing en SEO/SEA. Dit wordt nog een hele uitdaging, want niet alles is even makkelijk uit te leggen, maar we gaan het zo goed mogelijk proberen. Verder ben ik meer te weten gekomen over de sitemap en het robots.txt. Ik wist wel dat het bestond, maar niet precies wat het allemaal inhield. Door er daadwerkelijk zelf mee aan de slag te gaan ben ik ook gaan begrijpen waarom het wordt aangeraden om er een te maken, namelijk op een makkelijke manier aan de crawler van Google laten zien welke pagina’s er allemaal zijn. Verder ben ik nog op zoek naar mogelijkheden voor linkbuilding, iets wat goed werkt voor de SEO waarden van de website. Echter is het probleem dat een A-B ruil geen waarde toevoegd voor Google. Dus moet er een manier komen om linkjes te plaatsen zonder ze terug te hoeven plaatsen, of om domeinen te verkrijgen waar linkjes op geplaatst kunnen worden van anderen. Dit is nog een punt op de agenda voor aankomende twee weken hoe ik dit verder uit ga werken.

 

Daarnaast gaan we starten met de social media posts en targeting aan de slag. Ik ben benieuwd om alle resultaten hiervan te zien, en hoe het ons verder helpt om onze doelen uiteindelijk te realiseren.

Eind Minor (Portfolio 2)

Aan het eind van de minor ben ik allereerst trots op wat wij als groep met elkaar neer hebben gezet. Hier vind je de rest van wat ik heb geleerd om het uiteindelijke doel van onze minor te halen, namelijk een ontwikkeld online marketingplan voor dealmasters.nl. Tevens is hier mijn sollicitatie video te zien.

Waar anderen zich bezig hielden op het gebied van Sociale media was ik gericht op het behalen van goede resultaten voor de website.

Allereerst zijn de resultaten elke week geüpdate binnen een bestand wat ik heb gemaakt voor de Analytics en Search console. Hierdoor kon ik goed de resultaten bijhouden hoeveel bezoekers er waren en hoe we gevonden worden binnen Google, het aantal vertoningen van de website en hoeveel mensen er doorklikken vanuit deze zoekresultaten.

Het opbouwen van autoriteit is hierbij een belangrijk punt. Domain Authority ook wel DA genoemd is een van de factoren waardoor Google pagina’s hoog laat scoren in de zoekresultaten. Deze laat je stijgen door kwalitatieve backlinkjes te plaatsen op andere sites, die relevant zijn aan de dienst die wordt geleverd. Daardoor is er kozen voor het plaatsen van blogartikelen, deze leveren meer waarde dan enkel het plaatsen van een linkje, en een aantal linkjes op startpagina’s.

Hier een selectie van enkele blogs die geschreven zijn op een externe pagina en linken naar dealmasters.nl:

Tips voor je sollicitatie

7 tips voor het opvullen van een sales vacature

 

Verder is er gekozen om enkele relevantie linkjes te plaatsen op startpagina’s. Deze verwijzen naar dealmasters.nl of een andere pagina.

Er zijn verschillende landingspagina’s gecreëerd om te zorgen dat deze gaan ranken vinnen Google is er gekozen voor een SEO tekst waarin wordt gespeeld met de woorden sales vacature Amsterdam, sales vacatures Rotterdam en sales vacatures Utrecht. Deze langdingspagina’s bestaan geheel uit tekst die Google verteld dat deze pagina super relevant is voor zoekers op de woorden sales vacatures +stad. Daarnaast is ervoor gekozen om het woordenaantal van de teksten hoog te houden (550-800+) zodat het voor Google relevante content is om te tonen. Hier zijn ook enkele linkjes voor geplaatst op lokale startpagina’s. Deze linkjes zorgen ervoor dat dealmasters.nl sneller lokaal gevonden gaat worden. Dit punt wordt zeker in de nabije toekomst steeds belangrijker.

Naar aanleiding van een heatmap in Hotjar zijn er enkele aanpassingen gedaan aan de website. Dit omdat wij merkten dat mensen bij verschillende teksten afhaakten of andere pagina’s gingen bezoeken. Zo hebben we de inlaad snelheid van de animaties verkort om te zorgen dat de ogen niet alleen op de bovenste balk blijven hangen maar ook verder naar beneden kijken en die tekst gaan lezen. (afbeelding 2)

Door deze acties is het aantal bezoekers, bezoekerssessies, het bouncepercentage en de sessieduur positief beïnvloed. Wat ook duidelijk naar voren komt uit de cijfers op de laatste 4 afbeeldingen.

Als legacy is er een document achtergelaten wat meer uitleg geeft over SEO, en hoe Jeroen van dealmasters deze in moet gaan zetten om de website meer autoriteit te geven. Daarnaast ook uitleg over het plaatsen van linkjes en welke tekst hierbij gezet moet worden, om zo te zorgen dat ook de landingspagina’s gaan ranken binnen Google, wat uiteindelijk zal leiden tot meer afspraken, en voor dealmasters meer omzet.

Sollicitatie video

Bekijk hier de portfolio's van mijn groepsgenoten.

null

Jan Batenburg

Channel Manager
null

Martijn Hooftman

Content Manager
null

Etino Osemwengie

Channel Manager